Julianakanaal klaar voor de toekomst

Verruiming van het Julianakanaal

Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een onmisbare schakel tussen de havens in België, Duitsland en Nederland. Jaarlijks varen er zo’n 25.000 vrachtschepen. Om het Julianakanaal toekomstbestendig te houden voor de binnenvaart, is het deel tussen Berg aan de Maas en het sluizencomplex Born verbreed en verdiept. Daarmee is de route nu geschikt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een maximale diepgang van 3,5 meter.

Foto’s/video: Rijkswaterstaat.

0:00
0:00
/
0:00

Watersnelweg

Beeld: © Rijkswaterstaat / Marc C.M. Schols

Het Julianakanaal (rechts) splits af van de Grensmaas bij Itteren, noordelijk van Maastricht. Foto: Marc C.M. Schols voor Rijkswaterstaat.

De Maas is in Limburg een sterk meanderende rivier waarvan het waterpeil afhankelijk is van de hoeveelheid regen die valt in het achterland. Dat maakt de Maas hier ongeschikt voor moderne vrachtscheepvaart. Ruim honderd jaar geleden werd daarom ten oosten van de Maas een kanaal aangelegd, vrijwel zonder bochten. Een stelsel van sluizen zorgt voor een bevaarbaar waterpeil.

Toenmalig kroonprinses Juliana stak in 1925 symbolisch de eerste schop in de grond voor het kanaal dat naar haar is vernoemd. In 1935 werd het Julianakanaal in gebruik genomen. Foto: Nationaal Archief.

Drooglegging

Beeld: © Rijkswaterstaat

Beeld: © Rijkswaterstaat

Eerst is geprobeerd om het kanaal te verruimen met een gedeeltelijke afsluiting. Een damwand moest het drooggelegde werkgebied afschermen van de rest van het kanaal. Daar zouden dan nog schepen langs kunnen; dat scheelde de beroepsvaart een lange en dure omvaarroute.

Helaas bleek dat niet te werken: de waterdruk was te hoog, de damwand hield het niet en het werkterrein liep weer vol water. In 2024 is daarom het kanaal alsnog helemaal drooggelegd tussen Berg aan de Maas en het sluizencomplex bij Born.

Lekdicht

Beeld: © Rijkswaterstaat

De sluizen in het kanaal houden het waterpeil op bevaarbare hoogte. Daarmee staat het water op veel plaatsen hoger dan het grondwater. Om te voorkomen dat het water weglekt, werd bij de aanleg een dikke kleilaag aangebracht op de bodem. Die werkte niet goed. Er lekte zoveel water weg, dat bij het vullen van het kanaal zelfs enkele dorpen onder water kwamen te staan. Een sliblaag op de klei bracht uitkomst.

Beeld: © Rijkswaterstaat

Bij de verruiming van het kanaal zijn nu die slib- en kleilagen weggeschraapt en is het kanaal verder uitgediept. Op de nieuwe bodem zijn bentonietmatten aangelegd. De matten zijn ongeveer 2 cm dik en bestaan uit meerdere lagen geotextiel met daartussen bentonietpoeder. Het poeder zwelt op wanneer het in aanraking komt met water en zorgt daarmee voor een lekdichte bodem.

Beeld: © Rijkswaterstaat / Tineke Dijkstra

Om de matten op hun plek te houden te beschermen tegen de kracht van het bewegende water, is er een grindlaag overheen gelegd, en daarboven een laag breuksteen.

Vullen met beleid

Beeld: © Rijkswaterstaat

Begin 2025 waren de werkzaamheden klaar. Een mooi moment voor de talloze nieuwsgierige omwonenden om zelf een kijkje te komen nemen bij de werkzaamheden. Bij Obbicht konden ze in februari zelfs over de bodem lopen.

In maart werd het kanaal weer gevuld; héél voorzichtig om de nieuwe bodem niet te beschadigen. Verspreid over 5 dagen liep er zo’n 2 miljard kubieke liter water gecontroleerd het werkgebied in.

Beeld: © Rijkswaterstaat

Op 11 april werd het Julianakanaal weer officieel opengesteld voor de beroepsvaart. Tijdens de officiële heropening had De Wiljaco F, het vlaggenschip van de Firma Fransbergen uit Maasbracht, de eer om als 1e geschut te worden bij Sluis Born.

Vanwege veiligheidsredenen moest de recreatievaart iets langer wachten. Tijdens de opening was nog maar 1 kolk beschikbaar bij sluis Born. Ook was de tijdelijke dam bij Berg aan de Maas nog niet helemaal verwijderd. Op 25 april kwam de 2e kolk beschikbaar en is de tijdelijke dam afgebroken. Zo kunnen de beroepsvaart en de recreatievaart weer gebruikmaken van het Julianakanaal.

0:00
0:00
/
0:00